السبت ديسمبر 17, 2011 7:53 pm
المشاركة رقم: المعلومات الكاتب: اللقب:
مؤسس المنتدي
الرتبه:
الصورة الرمزية
البيانات الجنس : عدد المساهمات : 4321 نقاط : 62522 تاريخ التسجيل : 01/06/2010 العمر : 38 العمل : معلم
الإتصالات الحالة: وسائل الإتصال:
موضوع: إذا دخل المسجد وقد رفع الإمام من الركوع فماذا يقول مترجم؟ السبت ديسمبر 17, 2011 7:53 pmإذا دخل المسجد وقد رفع الإمام من الركوع فماذا يقول مترجم؟ please scroll down for English إذا أتيت للمسجد والإمام قد رفع من الركوع فما أقول في هذا الوضع ؟ ، أأقول " ربنا ولك الحمد" أم ماذا الحمد لله إذا دخلت المسجد وقد رفع الإمام من الركوع ، فإنك تقول الذكر المشروع في هذا المحل وهو: " ربنا ولك الحمد " ولا تقول دعاء الاستفتاح ، لأن محله أول الصلاة ، ولا الاستعاذة ، لأن محلها قبل القراءة . وقد روى البخاري (689) ومسلم (411) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : (إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ ، فَإِذَا صَلَّى قَائِمًا فَصَلُّوا قِيَامًا ، فَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا ، وَإِذَا رَفَعَ فَارْفَعُوا ، وَإِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ). وينظر للفائدة جواب السؤال رقم (33592) و (43574) .وسئل الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : إذا دخلت مع الإمام وهو راكع فهل إذا قمت إلى الركعة الثانية أقرأ دعاء الاستفتاح أم لا؟فأجاب رحمه الله تعالى: "إذا دخل المسبوق مع الإمام وهو راكع فإنه أولاً يكبر تكبيرة الإحرام قائماً قبل أن يهوي ثم يهوي إلى الركوع وفي هذه الحال إن كبر للركوع فهو أفضل وإن لم يكبر فلا بأس عليه هكذا قال العلماء رحمهم الله ، ثم إذا قام إلى الركعة الثانية فإنه لا يستفتح لأن الاستفتاح إنما يكون في أول الصلاة وأول الصلاة قد مضى ، فهو سنة فات محلها فلا تقضى في غير مكانها ، ولكنه يتعوذ بالله من الشيطان الرجيم من أجل القراءة " انتهى من "فتاوى نور على الدرب".والحاصل : أن من أدرك الإمام في موضع ، أتى بالذكر المشروع في ذلك الموضع ، كما لو أدركه في الجلوس بين السجدتين ، فإنه يقول : رب اغفر لي ، وكما لو أدركه في التشهد فإنه يأتي به ، وهكذا . وينظر جواب السؤال رقم (69821) . والله أعلم .الإسلام سؤال وجواب If he enters the mosque when the imam has stood up from bowing, what should he say? If I come to the mosque and the imam has stood up from bowing, what should I say at this point? Should I say “Rabbana wa laka al-hamd” or what?.Praise be to Allaah. If you enter the mosque when the imam has stood up from bowing, then you should say the dhikr that is prescribed at this point, which is Rabbana wa laka’l-hamd, and you should not say the opening du’aa’, because its place is the beginning of the prayer, and you should not say A’oodhu Billaahi min al-shaytaan il-rajeem, because its place is before recitation. Al-Bukhaari (689) and Muslim (411) narrated from Anas (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The imam has been appointed to be followed, so when he says takbeer, then say takbeer; when he prostrates, then prostrate; when he rises, then rise, and when he says, Sami’a Allaahu liman hamidah, then say Rabbana wa laka’l-hamd. And if he prays sitting, then you should all pray sitting.” For more information, please see the answer to question no. 33592 and 43574.Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked: If I join the imam when he is bowing, when I stand up for the second rak’ah should I recite the opening du’aa’ or not? He (may Allaah have mercy on him) replied: If a person who joins the prayer late joins the imam when he is bowing, then he should say the opening takbeer first (takbeer al-ihraam) before bowing, then he should bow, but in this case if he says the takbeer for bowing it is better, but if he does not say it, it does not matter. This is the view of the scholars (may Allaah have mercy on them). Then when he gets up for the second rak’ah, he should not say the opening du’aa’ because the opening du’aa’ should only be said at the beginning of the prayer, and the beginning of the prayer has already passed. It is a Sunnah and he has missed its place, so he should not make it up at a point which is not the right place for it. But he should seek refuge with Allaah from the accursed shaytaan before reciting. End quote from Fataawa Noor ‘ala al-Darb. To sum up: If a person catches up with the imam at some point, he should recite the dhikr that is prescribed at that point, such as if he catches up during the sitting between the two prostrations, he should say Rabb ighfir li, and if he catches up during the tashahhud he should recite it, and so on. See also the answer to question no. 69821. And Allaah knows best.